Veelgestelde vragen verlenging verzekeringen Wonen & Overig 2025

Hieronder hebben wij de veelgestelde vragen over de verlenging van uw verzekeringen uit de rubrieken Wonen en Overig voor u op een rij gezet. Staat uw vraag niet in het overzicht? Bel dan met ons team Klantadvies, 0113 - 238 880 of uw ZLM adviseur.

Veelgestelde vragen

Om uw premie per maand te betalen, wijzigt u voor woensdag 16 april uw betaaltermijn in Mijn ZLM. Volg de instructies. Nadat de betaalwijze is aangepast, ontvangt u een nieuwe factuur waar de toeslag voor maandbetaling (1%) op vermeld is. ZLM incasseert uw premie altijd op de 27e dag van de maand. De betaalwijze geldt voor al uw verzekeringen. Geen internet? Bel dan ons team Klantadvies, 0113 - 238 880 of uw ZLM adviseur.

Op de factuur die u nu ontvangen heeft, staan alleen de verzekeringen uit de rubriek Wonen en Overig: woonhuis, inboedel, rechtsbijstand, aansprakelijkheid voor particulieren, doorlopende reis, kostbaarheden en gezinsongevallen. De factuur voor uw motorrijtuigenverzekeringen ontvangt u in december. Betaalt u per maand? Op het incasso-overzicht staat wat u elke maand voor al uw verzekeringen betaalt. Dus ook voor de ZLM Motorrijtuigenverzekeringen.

Wij stellen uw maandbedrag vast door de totale jaarpremie door 12 te delen. Als dit niet precies uitkomt, verrekenen wij dit in de eerste maand.

Als u per maand betaalt, incasseren wij al uw verzekeringen tegelijkertijd. Heeft u ook motorrijtuigenverzekeringen, dan zijn de premies van deze verzekeringen ook in uw maandbedrag opgenomen. Denk bijvoorbeeld aan uw auto-, motor of caravanverzekering. Op het incasso-overzicht staat wat u elke maand voor al uw verzekeringen betaalt. Dus ook voor de ZLM Motorrijtuigenverzekeringen.

Ja, dat klopt. De pakketkorting maken wij jaarlijks in juni over. U krijgt hiervan in juni 2025 bericht.

Ieder jaar passen wij uw inboedelverzekering aan op basis van het indexcijfer. Dit kan ervoor zorgen dat uw premie verandert. Hiervoor gebruiken wij de waarde-index. Het Centraal Bureau voor de Statistiek stelt de index vast. Deze index houdt bij of de gemiddelde prijs van inboedel stijgt of daalt.

Jaarlijks passen wij de premie van uw woonhuisverzekering aan volgens het meest recente indexcijfer. Dit kan ervoor zorgen dat uw premie verandert. Wij gebruiken de prijsindex van het Bureau Documentatie Bouwwezen. Hierin wordt bijgehouden hoeveel het gemiddeld kost om een huis te bouwen.

Veelgestelde vragen verlenging verzekeringen Vervoer 2025

Hieronder hebben wij de veelgestelde vragen over de verlenging van uw verzekeringen uit de rubriek Vervoer voor u op een rij gezet. Staat uw vraag niet in het overzicht? Bel dan met ons team Klantadvies, 0113 - 238 880 of uw ZLM adviseur.

Veelgestelde vragen

Nee, het Internationaal Verzekeringsbewijs (IVB, voorheen groene kaart) is bijgesloten als bijlage bij het bericht. Vanaf 1 januari 2025 mag u het verzekeringsbewijs in alle aangesloten landen ook digitaal tonen, en hoeft u de groene kaart dus niet meer uit te printen. Toch adviseren wij u het document wel uit te printen als u naar een land buiten de EU gaat. 

Wilt u het IVB per post ontvangen? Dat kan ook, u kunt het verzekeringsbewijs aanvragen via Mijn verzekeringen. Klik op de verzekering waarvoor u het verzekeringsbewijs wilt aanvragen. Kies bovenaan bij ‘Zelf regelen’ voor ‘Int. verzekeringsbewijs (voorheen groene kaart) aanvragen’. Meer informatie over het Internationaal Verzekeringsbewijs.

Dat mag u zelf weten. De documenten blijven drie jaar bewaard in uw Mijn ZLM-omgeving in Mijn documenten. Als u ze daarna nog wilt bewaren kunt u ze opslaan op uw eigen apparaat of uitprinten. Wij adviseren u wel het Internationaal Verzekeringsbewijs (voorheen groene kaart) uit te printen en in uw auto te leggen. Meer informatie over het Internationaal Verzekeringsbewijs.

Om uw premie per maand te betalen wijzigt u voor vrijdag 13 december uw voorkeur in Mijn ZLM, bij Mijn profiel. Nadat de betaalwijze is aangepast, ontvangt u een nieuwe factuur waar de toeslag van 1% voor maandbetaling op vermeld is. ZLM incasseert uw premie op de 27e dag van de maand; u ontvangt dus geen factuur. De betaalwijze geldt voor al uw verzekeringen. Wilt u dit liever niet online wijzigen? Bel dan ons team Klantadvies, 0113 - 238 880 of uw ZLM adviseur.

Ja, dat klopt. De pakketkorting maken wij jaarlijks in juni over. U krijgt hiervan in juni 2025 bericht.

Op de factuur die u nu ontvangen heeft, staan alleen de verzekeringen uit de rubriek Vervoer: personenauto, bestelauto, motor, aanhangwagen, oldtimer, caravan, kampeerauto, fiets en bromfiets. De factuur voor uw verzekeringen uit de rubriek Wonen en/of de rubriek Overig ontvangt u in april 2025. Betaalt u per maand? Op het incasso-overzicht staat wat u elke maand voor al uw verzekeringen betaalt. Dus voor de verzekeringen uit alle drie de rubrieken.

Wij stellen uw maandbedrag vast door de totale jaarpremie door 12 te delen. Als dit niet precies uitkomt, verrekenen wij dit in de eerste maand.

Als u per maand betaalt, incasseren wij al uw verzekeringen tegelijkertijd. Heeft u ook verzekeringen uit de rubriek Wonen en/of de rubriek Overig, dan zijn de premies van deze verzekeringen ook in uw maandbedrag opgenomen. Op het incasso-overzicht staat wat u elke maand voor al uw verzekeringen betaalt. Dus voor de verzekeringen uit alle drie de rubrieken.

Wat moet ik doen bij een natuurramp, zoals een aardbeving of bosbrand?

Is uw vakantiebestemming getroffen door een natuurramp zoals een aardbeving, bosbrand of vulkaanuitbarsting? En vraagt u zich af wat u moet doen en wat wel en niet verzekerd is? Wij geven u antwoord op de meest gestelde vragen.

Reisadvies

Volg altijd het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken vindt u altijd de meest actuele informatie. Bij vragen kunt u ook bellen met telefoonnummer +31 247 247 247.
Daarnaast adviseren wij u de instructie van de lokale autoriteiten op te volgen. Volg ook de ontwikkelingen via de media en neem contact op met uw reisorganisatie voor informatie.
 

Calamiteitenfonds

Als u uw reis heeft geboekt bij een reisorganisatie, dan is de kans groot dat zij aangesloten zijn bij het Calamiteitenfonds. Ontstaat er tijdens uw reis een calamiteit? Bijvoorbeeld een natuurramp, of omdat er onlusten uitbreken? Dan is de garantie van het Calamiteitenfonds er voor u. Uw reisorganisatie helpt u dan verder met het regelen van de vergoeding.  

Als uw aangesloten reisorganisator uw reis moet aanpassen, dan worden de noodzakelijke meerkosten vergoed. Moet de organisator de reis tijdelijk staken, of moet u vervroegd terug naar huis? Dan krijgt u (een deel van) uw reissom terug. Op de website van het Calamiteitenfonds vindt u de meest actuele informatie.
 

Vragen over uw annulering

Deze situatie is verzekerd op uw annuleringsverzekering. Wordt uw reis geannuleerd? En is u geen alternatieve reis aangeboden of heeft u geen vergoeding ontvangen van de reisorganisatie? Dan kunt u uw schade melden. Zij behandelen de schade voor u. U heeft dan wel de documenten nodig waaruit blijkt dat u geen alternatief of vergoeding voor uw reis heeft gekregen. Vraag dit daarom altijd eerst na bij uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.

Deze situatie is verzekerd op uw annuleringsverzekering. Wordt uw reis geannuleerd? En is u geen alternatieve reis aangeboden of heeft u geen vergoeding ontvangen van de reisorganisatie? Dan kunt u uw schade melden. Zij behandelen de schade voor u. U heeft dan wel de documenten nodig waaruit blijkt dat u geen alternatief of vergoeding voor uw reis heeft gekregen. Vraag dit daarom altijd eerst na bij uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.

Ja, dit is verzekerd op uw annuleringsverzekering als u daardoor een volledige annulering kunt voorkomen. U ontvangt een vergoeding tot maximaal de annuleringskosten van de reservering.

Heeft u geen vergoeding ontvangen van de reisorganisatie? Dan kunt u uw schade melden. Zij behandelen de schade voor u. U heeft dan wel de documenten nodig waaruit blijkt dat u geen alternatief of vergoeding voor uw reis heeft gekregen. Vraag dit daarom altijd eerst na bij uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.
 

Nee. Als uw accommodatie er nog is en de toegangswegen begaanbaar zijn, is dit niet verzekerd. 

Soms biedt uw reisorganisatie u een alternatieve reis. Informeer daarom altijd eerst bij uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.

Ja, dit is verzekerd op uw ZLM Doorlopende Reisverzekering als:

  • de dekking Annulering is meeverzekerd
  • de reis niet gemaakt kan worden én
  • de verhuurder en/of reisorganisatie deze kosten niet vergoedt.


Heeft u een ZLM Tijdelijke Annuleringsverzekering? Dan moet u de dekking Samengestelde reis afgesloten hebben.

Vragen over uw reis

Ja, als u al op vakantie was in het getroffen gebied, kunt u een vergoeding krijgen voor de kosten voor een vervangend verblijf. Wij vergoeden maximaal € 75,- per persoon per dag voor de extra verblijfskosten en alleen na toestemming van de ANWB Alarmcentrale.

Moet u nog op vakantie gaan? Dan zijn deze kosten niet verzekerd op de reisverzekering, maar mogelijk wel op uw annuleringsverzekering.
 

Op basis van uw reisverzekering heeft u recht op vergoeding van extra vervoer- en verblijfskosten en voor telefoonkosten. De vergoeding voor verblijfskosten is maximaal € 75 per persoon per dag. Wij vergoeden deze kosten alleen na overleg met en toestemming van de ANWB Alarmcentrale

De maximum vergoeding voor telefoonkosten voor gesprekken met anderen (anders dan de ANWB Alarmcentrale) is maximaal € 150 per reisgezelschap.
 

Ja, als u een ZLM Tijdelijke Reisverzekering bij ons heeft afgesloten, dan krijgt u de betaalde premie terug. Dit geldt niet voor een ZLM Doorlopende Reisverzekering.

Veelgestelde vragen verlenging verzekeringen Wonen & Overig 2024

Hieronder hebben wij de veelgestelde vragen over de verlenging van uw verzekeringen uit de rubrieken Wonen en Overig voor u op een rij gezet. Staat uw vraag niet in het overzicht? Bel dan met ons team Advies & Acceptatie, 0113 - 238 880 of uw ZLM adviseur.

Veelgestelde vragen

Om uw premie per maand te betalen kunt u voor woensdag 17 april uw betalingstermijn aanpassen via Mijn ZLM. Nadat de betaalwijze is aangepast, ontvangt u een nieuwe factuur waar de toeslag voor maandbetaling (1%) op vermeld is. ZLM incasseert uw premie altijd op de 27e dag van de maand. De betaalwijze geldt voor al uw verzekeringen. Geen internet? Bel dan ons team Advies & Acceptatie, 0113 - 238 880 of uw ZLM adviseur.

Op de factuur die u nu ontvangen heeft, staan alleen de verzekeringen uit de rubriek Wonen en Overig: woonhuis, inboedel, rechtsbijstand, aansprakelijkheid voor particulieren, doorlopende reis, kostbaarheden en gezinsongevallen. De factuur voor uw motorrijtuigenverzekeringen ontvangt u in december. Betaalt u per maand? Op het incasso-overzicht staat wat u elke maand voor al uw verzekeringen betaalt. Dus ook voor de ZLM Motorrijtuigenverzekeringen.

Wij stellen uw maandbedrag vast door de totale jaarpremie door 12 te delen. Als dit niet precies uitkomt, verrekenen wij dit in de eerste maand.

Als u per maand betaalt, incasseren wij al uw verzekeringen tegelijkertijd. Heeft u ook motorrijtuigenverzekeringen, dan zijn de premies van deze verzekeringen ook in uw maandbedrag opgenomen. Denk bijvoorbeeld aan uw auto-, motor of caravanverzekering. Op het incasso-overzicht staat wat u elke maand voor al uw verzekeringen betaalt. Dus ook voor de ZLM Motorrijtuigenverzekeringen.

Ja, dat klopt. De pakketkorting maken wij jaarlijks in juni over. U krijgt hiervan in juni 2024 bericht.

Ieder jaar passen wij de premie van uw inboedelverzekering aan volgens het meest recente indexcijfer. Hiervoor gebruiken wij de waarde-index. Het Centraal Bureau voor de Statistiek stelt de index vast. Deze index houdt bij of de gemiddelde prijs van inboedel stijgt of daalt. Vorig jaar is door het Centraal Planbureau de indexering te hoog ingeschat. Vanaf 1 mei 2024 wordt deze index gecorrigeerd en komt nu uit op -2,75%. Kostenstijgingen en de hoge inflatie zorgen ervoor dat wij een premieverhoging moeten doorvoeren. Het verschil tussen de premieverhoging en de indexering is minimaal, waardoor de premie voor uw inboedelverzekering zo goed als gelijk blijft. 

Jaarlijks passen wij de premie van uw woonhuisverzekering aan volgens het meest recente indexcijfer. Dit kan ervoor zorgen dat uw premie verandert. Wij gebruiken de prijsindex van het Bureau Documentatie Bouwwezen. Hierin wordt bijgehouden hoeveel het gemiddeld kost om een huis te bouwen.

Klanten geven ons een 9.2

903 reviews

Uw mening is belangrijk voor ons. Daarom kunt u altijd uw beoordeling achterlaten. Hieronder leest u hoe onze klanten over ons denken.

903 reviews

Sorteer op:
cijfer: 9
M.van Eekelen
25-02-2025 Schade aan caravan door klapband. Onderweg prima ondersteuning wat te doen. Schade aan caravan prima afgehandeld. Verschillende opties om vakantie te vervolgen.
cijfer: 10
Annie V
25-02-2025 Geweldig goed geholpen en snel
cijfer: 9
Anoniem
25-02-2025 Bij melding van een schade werd door de medewerkster van ZLM duidelijk uitgelegd, wat mij te wachten stond. Alsmede de veranderde kortingsjaren en het schade bedrijf, dat voor herstel zou zorgen. Ook hiermee is op een prettige manier de schade hersteld.Alle lof dus.
cijfer: 8
Sjon van breugel
25-02-2025 Ik vind t een fijne verzekeringsmaatschappij waar de klant op een nette vriendelijke en kundige manier te woord wordt gestaan. En de afhandeling volgens afspraak.
cijfer: 9
Harry Swinkels
25-02-2025 Snel en direct de juiste medeweten de telefoonlijn., en men weet waar men over praat.
cijfer: 9
Cor
25-02-2025 Mijn ervaring is zeer goed met ZLM vandaar ben ik al jaren verzekerd en zeer te vrede, altijd een perfecte oplossing mocht er schade zijn.
cijfer: 10
E.M. van de Kerkhof
25-02-2025 Mijn auto was zwaar beschadigd. Waarschijnlijk was er iemand tegenaan gereden op een parkeerterrein. Na mijn schademelding werd ik zeer snel geholpen. Alles werd door de ZLM met mijn garage geregeld, ik hoefde niks te doen!
cijfer: 10
H van der voort
25-02-2025 Zeer vriendelijk, kundig, behulpzaam . Snelle en goede correspondentie en afhandeling van schade. Vriendelijk en behulpzaam in gesprekken. Je wordt als mens behandeld. Goed verzekerd bij ZLM. Had schade gereden,en ZLM neemt alle rompslomp rondom de schade opzich. Voor de betrokken geen stress of regelen meer.
Pagina 1 van 113

Veelgestelde vragen verlenging verzekeringen Vervoer 2024

Hieronder hebben wij de veelgestelde vragen over de verlenging van uw verzekeringen uit de rubriek Vervoer voor u op een rij gezet. Staat uw vraag niet in het overzicht? Bel dan met ons team Advies & Acceptatie, 0113 - 238 880 of uw ZLM adviseur.

Veelgestelde vragen

Nee, het internationaal verzekeringsbewijs (voorheen groene kaart) is bijgesloten als bijlage bij het bericht. Wij adviseren u dit pdf-document zelf te downloaden en uit te printen. Wilt u het internationaal verzekeringsbewijs per post ontvangen? Dat kan ook, u kunt het verzekeringsbewijs aanvragen via Mijn verzekeringen. Klik op de verzekering waarvoor u het verzekeringsbewijs wilt aanvragen. Kies bovenaan bij ‘Zelf regelen’ voor ‘Groene kaart aanvragen’. Meer informatie over het internationaal verzekeringsbewijs.

Dat mag u zelf weten. De documenten blijven drie jaar bewaard in uw Mijn ZLM-omgeving in Mijn documenten. Als u ze daarna nog wilt bewaren kunt u ze opslaan op uw eigen apparaat of uitprinten. Wij adviseren u wel het internationaal verzekeringsbewijs (voorheen groene kaart) uit te printen en in uw auto te leggen. Meer informatie over het internationaal verzekeringsbewijs.

Om uw premie per maand te betalen wijzigt u voor vrijdag 15 december uw voorkeur in Mijn ZLM, bij Mijn profiel. Nadat de betaalwijze is aangepast, ontvangt u een nieuwe factuur waar de toeslag van 1% voor maandbetaling op vermeld is. ZLM incasseert uw premie op de 27e dag van de maand; u ontvangt dus geen factuur. De betaalwijze geldt voor al uw verzekeringen. Wilt u dit liever niet online wijzigen? Bel dan ons team Advies & Acceptatie, 0113 - 238 880 of uw ZLM adviseur.

Ja, dat klopt. De pakketkorting maken wij jaarlijks in juni over. U krijgt hiervan in juni 2024 bericht.

Op de factuur die u nu ontvangen heeft, staan alleen de verzekeringen uit de rubriek Vervoer: personenauto, bestelauto, motor, aanhangwagen, oldtimer, caravan, kampeerauto, fiets en bromfiets. De factuur voor uw verzekeringen uit de rubriek Wonen en/of de rubriek Overig ontvangt u in april 2024. Betaalt u per maand? Op het incasso-overzicht staat wat u elke maand voor al uw verzekeringen betaalt. Dus voor de verzekeringen uit alle drie de rubrieken.

Wij stellen uw maandbedrag vast door de totale jaarpremie door 12 te delen. Als dit niet precies uitkomt, verrekenen wij dit in de eerste maand.

Als u per maand betaalt, incasseren wij al uw verzekeringen tegelijkertijd. Heeft u ook verzekeringen uit de rubriek Wonen en/of de rubriek Overig, dan zijn de premies van deze verzekeringen ook in uw maandbedrag opgenomen. Op het incasso-overzicht staat wat u elke maand voor al uw verzekeringen betaalt. Dus voor de verzekeringen uit alle drie de rubrieken.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. volgende
  7. laatste