Is uw vakantiebestemming getroffen door een natuurramp zoals een aardbeving, bosbrand of vulkaanuitbarsting? En vraagt u zich af wat u moet doen en wat wel en niet verzekerd is? Wij geven u antwoord op de meest gestelde vragen.
Reisadvies
Volg altijd het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken vindt u altijd de meest actuele informatie. Bij vragen kunt u ook bellen met telefoonnummer +31 247 247 247.
Daarnaast adviseren wij u de instructie van de lokale autoriteiten op te volgen. Volg ook de ontwikkelingen via de media en neem contact op met uw reisorganisatie voor informatie.
Calamiteitenfonds
Als u uw reis heeft geboekt bij een reisorganisatie, dan is de kans groot dat zij aangesloten zijn bij het Calamiteitenfonds. Ontstaat er tijdens uw reis een calamiteit? Bijvoorbeeld een natuurramp, of omdat er onlusten uitbreken? Dan is de garantie van het Calamiteitenfonds er voor u. Uw reisorganisatie helpt u dan verder met het regelen van de vergoeding.
Als uw aangesloten reisorganisator uw reis moet aanpassen, dan worden de noodzakelijke meerkosten vergoed. Moet de organisator de reis tijdelijk staken, of moet u vervroegd terug naar huis? Dan krijgt u (een deel van) uw reissom terug. Op de website van het Calamiteitenfonds vindt u de meest actuele informatie.
Vragen over uw annulering
Ik heb een accommodatie gereserveerd die er niet meer is. Is dit verzekerd? En wat moet ik nu doen?
Deze situatie is verzekerd op uw annuleringsverzekering. Wordt uw reis geannuleerd? En is u geen alternatieve reis aangeboden of heeft u geen vergoeding ontvangen van de reisorganisatie? Dan kunt u uw schade melden. Zij behandelen de schade voor u. U heeft dan wel de documenten nodig waaruit blijkt dat u geen alternatief of vergoeding voor uw reis heeft gekregen. Vraag dit daarom altijd eerst na bij uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.
Ik heb een accommodatie gereserveerd, maar ik kan deze niet bereiken omdat de toegangswegen onbegaanbaar zijn. Is dit verzekerd? En wat moet ik nu doen?
Deze situatie is verzekerd op uw annuleringsverzekering. Wordt uw reis geannuleerd? En is u geen alternatieve reis aangeboden of heeft u geen vergoeding ontvangen van de reisorganisatie? Dan kunt u uw schade melden. Zij behandelen de schade voor u. U heeft dan wel de documenten nodig waaruit blijkt dat u geen alternatief of vergoeding voor uw reis heeft gekregen. Vraag dit daarom altijd eerst na bij uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.
Ik heb een accommodatie gereserveerd die er niet meer is. Nu kan ik ergens anders wel terecht voor dezelfde periode, maar tegen bijbetaling van extra kosten. Kan ik deze kosten verhalen op mijn annuleringsverzekering?
Ja, dit is verzekerd op uw annuleringsverzekering als u daardoor een volledige annulering kunt voorkomen. U ontvangt een vergoeding tot maximaal de annuleringskosten van de reservering.
Heeft u geen vergoeding ontvangen van de reisorganisatie? Dan kunt u uw schade melden. Zij behandelen de schade voor u. U heeft dan wel de documenten nodig waaruit blijkt dat u geen alternatief of vergoeding voor uw reis heeft gekregen. Vraag dit daarom altijd eerst na bij uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.
Ik wil mijn vakantie in het land waar een natuurramp heerst/is geweest annuleren of afbreken. Kan ik de kosten die ik hiervoor maak, claimen op mijn reis- of annuleringsverzekering?
Nee. Als uw accommodatie er nog is en de toegangswegen begaanbaar zijn, is dit niet verzekerd.
Soms biedt uw reisorganisatie u een alternatieve reis. Informeer daarom altijd eerst bij uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.
Ik heb zelf een complete reis samengesteld, waarbij een deel van de reis door het getroffen gebied gaat. Is het verzekerd als ik de reis annuleer?
Ja, dit is verzekerd op uw ZLM Doorlopende Reisverzekering als:
- de dekking Annulering is meeverzekerd
- de reis niet gemaakt kan worden én
- de verhuurder en/of reisorganisatie deze kosten niet vergoedt.
Heeft u een ZLM Tijdelijke Annuleringsverzekering? Dan moet u de dekking Samengestelde reis afgesloten hebben.
Vragen over uw reis
Ik moet door de natuurramp langer dan gepland blijven in het vakantiegebied waar de natuurramp heeft plaatsgevonden. Blijft mijn reisverzekering geldig?
Ja, uw reisverzekering blijft tijdens die periode gewoon geldig. U bent verzekerd.
Ik kan niet meer in mijn huisje/appartement/hotel door de natuurramp. Krijg ik via mijn reisverzekering een vergoeding voor een vervangend verblijf?
Ja, als u al op vakantie was in het getroffen gebied, kunt u een vergoeding krijgen voor de kosten voor een vervangend verblijf. Wij vergoeden maximaal € 75,- per persoon per dag voor de extra verblijfskosten en alleen na toestemming van de ANWB Alarmcentrale.
Moet u nog op vakantie gaan? Dan zijn deze kosten niet verzekerd op de reisverzekering, maar mogelijk wel op uw annuleringsverzekering.
Ik ben op doorreis naar mijn vakantiebestemming/naar huis. Ik moet nu door het getroffen gebied rijden met mijn auto, maar kan dus niet verder. Welke extra gemaakte kosten kan ik claimen?
Op basis van uw reisverzekering heeft u recht op vergoeding van extra vervoer- en verblijfskosten en voor telefoonkosten. De vergoeding voor verblijfskosten is maximaal € 75 per persoon per dag. Wij vergoeden deze kosten alleen na overleg met en toestemming van de ANWB Alarmcentrale
De maximum vergoeding voor telefoonkosten voor gesprekken met anderen (anders dan de ANWB Alarmcentrale) is maximaal € 150 per reisgezelschap.
Mijn reis naar het getroffen land of de plaats is geannuleerd. Krijg ik nu de premie terug van mijn reisverzekering?
Ja, als u een ZLM Tijdelijke Reisverzekering bij ons heeft afgesloten, dan krijgt u de betaalde premie terug. Dit geldt niet voor een ZLM Doorlopende Reisverzekering.