Een rechtsbijstandverzekering is een verzekering waar veel mensen niet snel aan zullen denken. Toch is het geen overbodige luxe, want juridische kosten kunnen hoog oplopen. Het klinkt tegenstrijdig, maar Janneke Verdonk-de Jonge (senior klantadviseur bij ZLM) legt uit waarom u juist een rechtsbijstandverzekering moet afsluiten wanneer u hem niet nodig heeft.
Voor de mensen die er nog nooit van hebben gehoord: wat houdt een rechtsbijstandverzekering precies in?
“Bij deze verzekering kun je een beroep doen op juridische hulp en advies krijgen bij juridische conflicten. Er zijn vele verschillende situaties waarbij een juridisch geschil kan ontstaan. Zoals bij de aankoop van een auto, een burenruzie over een schutting die verkeerd is geplaatst of een verborgen gebrek in je woning die de vorige eigenaar niet heeft gemeld. Maar denk ook aan medische fouten of conflicten over je pensioen. Een rechtsbijstandverzekering zorgt ervoor dat je juridische hulp in dit soort situaties kan krijgen.”
En waarom is dat zo belangrijk?
“De kosten voor juridische conflicten kunnen hoog oplopen. Veel mensen onderschatten dat en schrikken van de hoge rekeningen. Het afsluiten van een rechtsbijstandverzekering ‘betaalt’ zich in veel gevallen terug.”
Kun je voorbeelden noemen?
“Dankzij een rechtsbijstandverzekering krijg je juridische hulp of advies. Bijvoorbeeld als je een verborgen gebrek hebt ontdekt in je nieuwe woning, dan kan een schadebehandelaar rechtsbijstand deskundig advies geven over hoe je een kwestie het beste kunt aanpakken. Je hebt iemand waar je bij kan aankloppen.”
Kun je een rechtsbijstandverzekering afsluiten op het moment dat een conflict ontstaat?
“Dit is helaas niet mogelijk. Bij ZLM en andere verzekeraars geldt een zogenoemde wachttijd. Bij ZLM is die drie maanden. Dat betekent dat je pas drie maanden na het afsluiten een beroep kan doen op de rechtsbijstandverzekering. Goed om te weten: je kan alleen een beroep doen op je rechtsbijstandverzekering voor conflicten die na de wachttijd van drie maanden zijn ontstaan.”
Hoe controleren jullie dat?
“Als we met de klant een rechtsbijstandverzekering afsluiten, nemen we samen een aantal vragen door. Bijvoorbeeld: heb je momenteel of in de afgelopen vijf jaar een conflict met de buren gehad? Of verwacht je in de toekomst misschien een conflict? Deze vragen moeten naar waarheid worden ingevuld, anders zien we dit als fraude.”
Het is dus slim om een rechtsbijstandverzekering af te sluiten op het moment dat je hem niet nodig hebt.
“Precies. Om een voorbeeld te geven: als je in de wandelgangen op je werk al iets hebt opgevangen over een reorganisatie, dan is dit conflict al uitgesloten van dekking op het moment dat je de rechtsbijstandverzekering wil afsluiten. Daarom kun je beter deze verzekering afsluiten vóórdat er conflicten op de loer liggen.”
Meer weten over de rechtsbijstandverzekering?
Lees er hier meer over. Niet gevonden wat u zoekt? Ons team Klantadvies kan u alles vertellen over deze verzekering. U kunt ons bereiken via telefoonnummer 0113 - 238 880.