Schade aan je dak, een verstopte riolering of een slot dat niet meer open gaat. Sommige schade kan niet wachten, dus wil je dat er snel iemand langskomt om het op te lossen. Helaas maken malafide bedrijven misbruik van zulke noodsituaties. Schadebehandelaar en netwerkbeheerder Tom Joosse vertelt over de werkwijze van deze bedrijven. Ook geeft hij tips om ze te vermijden.
Tom, hoe gaan malafide bedrijven te werk?
"Malafide aannemersbedrijven bieden snelle service of weekendservice om schade op te lossen. Dat lijkt aantrekkelijk, zeker als de nood hoog is en je vertrouwde aannemer of klusjesman geen tijd heeft. Maar voor die 'extra' service vragen ze enorm hoge bedragen, terwijl ze de schade meestal niet eens echt oplossen."
Hebben ze nog meer trucs?
"Het gebeurt dat dakdekkers of schoorsteenvegers spontaan bij mensen aanbellen en controle aan het dak of de schoorsteen aanbieden. Tijdens die controle ontdekken ze zogenaamd schade, die ze dan meteen verhelpen. Daarvoor vragen ze vervolgens veel geld, terwijl achteraf vaak blijkt dat er niet eens schade was."
Gebeurt dat vaak?
"Maandelijks krijgen we op onze schadeafdeling wel één klant aan de lijn die is 'geholpen' door een malafide bedrijf. We zien ook dat ze bepaalde periodes actiever zijn. Bijvoorbeeld in het stormseizoen, als schade aan het dak vaker voorkomt."
Ben je bij ZLM verzekerd voor die hoge reparatiekosten?
"Heb je schade aan je woning of inboedel en valt dit onder de dekking? Dan worden redelijke reparatiekosten door ons vergoed. Onze schadebehandelaars hebben een goed beeld van welke kosten passen bij welke reparatie. De hoge bedragen die onbetrouwbare bedrijven rekenen, vergoeden we helaas niet."
Balen!
"Zeker, vaak weten klanten niet eens dat ze opgelicht zijn. Pas wanneer ze met ons bellen om de schade te verhalen, wordt dat duidelijk. Erg teleurstellend natuurlijk, zeker als je veel geld kwijt bent en de schade nog steeds niet goed is verholpen. Sommige klanten schamen zich ervoor dat ze met een malafide bedrijf in zee zijn gegaan. Dat is niet nodig. Zulke bedrijven zijn slinks en vaak moeilijk van echt te onderscheiden."
Wat kunnen jullie doen voor deze klanten?
"Als de schade onder de dekking valt vergoeden wij allereerst de kosten naar redelijkheid. Daarnaast nemen we bij ZLM de tijd om het verhaal van de klant aan te horen en advies te geven. Ook vragen we slachtoffers om de gegevens en werkwijze van het desbetreffende bedrijf. Daarmee kunnen we andere klanten behoeden."
Heb je nog goede tips om malafide aannemers te vermijden?
"Ga nooit voor de eerste aannemer die je op Google tegenkomt. Vraag eens rond in je eigen netwerk. Misschien weet een familielid, kennis of je vaste aannemer wel iemand die voor een noodoplossing kan zorgen. Kies altijd voor een aannemer uit de regio en ga nooit akkoord als een aannemer je vraagt om vooraf te betalen. Lukt het echt niet om een geschikt aannemersbedrijf te vinden of twijfel je aan de betrouwbaarheid van een bedrijf? Bel dan het noodnummer van ZLM. Wij kunnen altijd meedenken of bedrijven aanraden. Meer tips? Die vind je in deze blog.