Complete verbouwing of badkamerrenovatie: een aannemer zorgt ervoor dat een bouwproject vlot verloopt. Maar in de praktijk horen we helaas ook regelmatig verhalen over conflicten tussen verzekerden en aannemers. Hoe voorkomt u gedoe en wat moet u precies doen als er toch een conflict ontstaat? Robert Padmos van Stichting Rechtsbijstand ZLM geeft tips.
1. Zet afspraken op (digitaal) papier
“Waar gewerkt wordt, vallen spaanders. Dus een conflict is niet altijd te voorkomen, maar je kunt de kans erop wel verkleinen. Zet daarom zoveel mogelijk op papier. Je voorkomt discussie door precies vast te leggen wie de aannemer is, wanneer iets af moet zijn, wat er precies gedaan moet worden en tegen welke prijs.”
2. Doe geen aannames
“Veel mensen schakelen een aannemer in zonder onderzoek te doen met wie ze precies in zee gaan. Heeft de aannemer een website? Hoe scoort hij of zij qua reviews en is hij of zij aangesloten bij een keurmerk of geschillencommissie? Doe je research of vraag de aannemer naar referenties.”
3. Zoek de juiste aannemer bij de juiste klus
“Een klein klusbedrijf is misschien niet de juiste persoon voor een grote verbouwing van je woning. Kies in dat geval voor een grotere partij die meer ervaring heeft met grote projecten.”
4. Blijf communiceren als er een conflict ontstaat
“Het is misschien een open deur, maar blijf zoveel mogelijk in overleg als er toch een geschil ontstaat tussen jou en je aannemer. Je zit er niet op te wachten dat er een andere partij moet worden ingeschakeld om de klus af te ronden, want het is tegenwoordig al moeilijk genoeg om een aannemer te vinden. En vergeet niet: een aannemer moet ook de mogelijkheid krijgen om het probleem op te lossen. Dit wordt gedaan door middel van een ingebrekestelling. Hierin worden de klachten gemeld en krijgt de aannemer een redelijke termijn om de gebreken te herstellen.
5. Maak foto’s en video
“Het is slim om foto’s en video’s te maken van de verschillende fases van de werkzaamheden. Dit geldt zeker als er problemen optreden, aanpassingen moeten worden gedaan of schade wordt veroorzaakt. Hiermee kunnen zaken later misschien makkelijker worden aangetoond.”
6. Voorkom onverwachte kosten bij meerwerk
“Het gaat weleens mis bij meerwerk: iemand wil bijvoorbeeld toch meer werkzaamheden laten verrichten, maar is zich er niet van bewust dat dit extra geld kost. Een aannemer is aan de andere kant verplicht om aan te geven dat dit extra geld kost. Leg dit tijdens het werk samen vast, zo voorkom je mogelijk vervelende discussies achteraf.”
7. Goedkoop is duurkoop
“Het is een cliché en in de bouwwereld zeker waar. Ga niet meteen voor de goedkoopste. Het is vaak beter om te kijken naar service en kwaliteit. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat het vaak ook. Vraag daarom meerdere offertes op.”
8. Meld eventuele gebreken op tijd
De oplevering is een belangrijk moment. Op die dag loop je samen het project na om te kijken of alles naar wens is. Houd er rekening mee dat de aannemer na oplevering niet meer aansprakelijk is voor gebreken die je met de oplevering had kunnen ontdekken. Als er gebreken zijn tijdens de oplevering, dan is dat het moment om het aan te geven. Doe dat schriftelijk, bijvoorbeeld in een proces-verbaal van oplevering of bevestig dit in een mail of app aan de aannemer.
De regeling rondom de oplevering gaat wel veranderen. Vanaf 1 juli 2022 is de regel dat de aannemer aansprakelijk is voor gebreken die met de oplevering niet zijn ontdekt, tenzij deze gebreken niet aan de aannemer zijn toe te rekenen .”
9. Schakel externe hulp in als je er samen niet uitkomt
“Als het echt fout gaat of wanneer je juridische advies wenst, kan je als verzekerde met ons bellen. Wij geven praktisch advies of gaan eventueel vervolgstappen ondernemen.”
Heeft u een geschil met een aannemer?
Zoekt u juridische hulp en heeft u een rechtsbijstandsverzekering? ZLM helpt u graag verder. U kunt ons bereiken via 0113 - 238 820.