Uw bromfietsverzekering

Waarom sluit u een bromfietsverzekering af?

Dat is verplicht. Iedere bromfietsbezitter moet minimaal het wettelijk aansprakelijkheidsrisico verzekeren, zodat de schade van de tegenpartij gedekt is. Met een uitgebreidere verzekering verkleint u uw financiële risico bij schade aan uw eigen bromfiets.

Voor welke voertuigen geldt de ZLM Bromfietsverzekering?

Voor bromfietsen, scooters en snorfietsen. Voor het gemak noemen wij deze hier overal bromfiets.

Welke keuzes heeft u voor de ZLM Bromfietsverzekering?

U heeft 3 keuzes:
1. WA (wettelijke aansprakelijkheid)
2. WA + diefstal
3. Allrisk

Wat is verzekerd bij WA?

Schade die u met uw bromfiets veroorzaakt aan anderen. Materiële schade en letsel. Uw eigen schade betaalt u zelf. Lees meer over WA.

Wat is verzekerd bij WA + diefstal?

Schade die u met uw bromfiets veroorzaakt aan anderen. Materiële schade en letsel. En uw eigen bromfiets is verzekerd bij diefstal. U bent niet verzekerd voor uw eigen schade door bijvoorbeeld een aanrijding, van de weg raken en vandalisme. Lees meer over WA + diefstal

Wat is verzekerd bij allrisk?

U bent verzekerd voor zowel schade aan een ander als voor schade aan uw eigen bromfiets. De allriskverzekering dekt vrijwel alle risico's die u met uw bromfiets loopt. Zowel in als buiten het verkeer. Er zijn enkele schadeoorzaken die niet verzekerd zijn. Onder meer schade door vorst, diefstal na onzorgvuldigheid en wanneer de bromfiets niet aan onze beveiligingseisen voldoet. Lees meer over allrisk

In de tabel hieronder ziet u de verschillen tussen de 3 dekkingen.
 

Dit is er allemaal verzekerd

  WA (verplicht)   WA + diefstal   Allrisk
  Premie berekenen   Premie berekenen   Premie berekenen

In de Voorwaarden Bromfietsverzekering leest u alle uitgebreide dekkingsinformatie.

Wat is een Ongevallenverzekering Opzittenden?

Als een opzittende van uw bromfiets invalide raakt of overlijdt na een ongeval, keert de OVO een  schadevergoeding uit. De dekking geldt zowel voor de bestuurder als voor de passagier. De premie is € 18,- per jaar. Ongeacht welke verzekeringsvorm u kiest. Lees meer over de OVO.

Wat kost de ZLM Bromfietsverzekering?

Bereken hier uw premie. Die is afhankelijk van uw leeftijd, waar u woont en de nieuwwaarde van de bromfiets. U kunt uw premie per maand of per jaar betalen.

Hoe sluit u een ZLM Bromfietsverzekering af?

Dat kan op 3 manieren. Bel ons op 0113 - 238 880 of bel uw ZLM-adviseur. Of sluit de verzekering online af.

Wat houdt verhaalsbijstand in?

Verhaalsbijstand is een service van ZLM Verzekeringen waarbij wij uw schade verhalen. Heeft u (letsel)schade en is een ander hiervoor aansprakelijk? Dan kunt u uw schade verhalen op de veroorzaker. Dat is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. Daarom verhaalt Stichting Rechtsbijstand ZLM de schade voor u. Lees meer over verhaalsbijstand.

Pakketkorting bij meerdere verzekeringen

Wij doen graag iets extra’s voor onze klanten. Als u meerdere verzekeringen afsluit, ontvangt u bovenop onze scherpe premies 8% pakketkorting. Lees meer over pakketkorting.

Wat u zich misschien nog afvraagt...

Ja. De premie die u betaalt hangt af van uw leeftijd. Een jongere bestuurder betaalt meer premie dan een ouder iemand. Dit komt omdat het risico op schade dan groter is. Rijdt er iemand op de bromfiets die jonger is dan de persoon waarvoor u premie betaalt? Geef dit dan aan ons door. Blijkt bij schade dat de bestuurder jonger is? Dan is de schade aan de brom- of snorfiets niet verzekerd. Ook kunnen wij de veroorzaakte schade tot € 3.000,- op u verhalen. U heeft dan ook geen recht op verhaalsbijstand. 

Ja, als u ook de bromfietsverzekering bij ZLM heeft/had. Daarom is het voor jongeren aantrekkelijk om de verzekering op eigen naam af te sluiten. Zij bouwen dan zelf schadevrije jaren en korting op. Die mogen zij later voor een autoverzekering bij ZLM gebruiken. Lees ook het artikel over leeftijd en verzekeringspremie.

Op uw polisblad of in Mijn ZLM kunt u terugvinden hoeveel schadevrije jaren u heeft en op welke kortingstrede u staat.

Nee. Opvoeren is verboden. Veroorzaakt u schade met een opgevoerde brommer of scooter? Dan valt dat niet onder de bromfietsverzekering. U krijgt de schade aan uw scooter, brom- of snorfiets niet vergoed. En moeten wij schade aan een tegenpartij vergoeden? Dan moet u de kosten voor die schade aan ons terugbetalen.

Heeft u schade? Zeker dan vinden wij het belangrijk dat u tevreden over ons bent. Neem gerust contact met ons op voor een persoonlijk advies. Bijvoorbeeld over wat er precies verzekerd is of de gevolgen voor uw korting. Meld uw schade snel via één van de mogelijkheden hieronder.

Telefonisch

Tijdens kantooruren (8:30 - 17:00 uur) zijn wij bereikbaar via telefoonnummer 0113 - 238 888. Bij spoed kunt u dit nummer ook buiten kantooruren gebruiken.

Online

U kunt uw schade melden via Mijn ZLM. Heeft u nog geen account? Registreer dan nu.
 

Schriftelijk

U stuurt het door u ingevulde en ondertekende schadeformulier naar: ZLM Verzekeringen, Postbus 70, 4460 BA, Goes.

Hoe wij uw schade behandelen

Bij schade kan er veel op u af komen. Daarom hebben wij per verzekeringsvorm voor u op een rijtje gezet wat u kunt verwachten. Kies hieronder uw dekking en lees hoe wij uw schade behandelen.

  • Binnen 4 werkdagen bevestigen wij u de ontvangst van uw schademelding en hoort u of er dekking is. Belt u ons? Dan nemen wij de schadebehandeling direct met u door. Wij vertellen u of u nog een schriftelijke bevestiging ontvangt.
  • Uw schadebehandelaar gaat voor u aan de slag. Hij of zij is uw vaste aanspreekpunt.
  • Bent u aansprakelijk? Dan wachten wij de claim van de tegenpartij af.
  • Is de tegenpartij aansprakelijk? Dan schakelen wij de Stichting Rechtsbijstand ZLM in om de schade voor u te verhalen op de tegenpartij.
  • Komt uw schadeclaim in aanmerking voor vergoeding door het Waarborgfonds? Dan dienen wij de claim daar in.
  • Lees meer informatie over ons fraudebeleid.
  • Als het nodig is schakelen wij een berger of andere hulpverlener in. Dit doen wij alleen als de bromfiets door diefstalschade niet meer kan of mag rijden.
  • Binnen 4 werkdagen bevestigen wij u de ontvangst van uw schademelding en hoort u of er dekking is. Belt u ons? Dan nemen wij de schadebehandeling direct met u door. Wij vertellen u of u nog een schriftelijke bevestiging ontvangt.
  • Uw schadebehandelaar gaat voor u aan de slag. Hij of zij is uw vaste aanspreekpunt.
  • Bent u aansprakelijk? Dan wachten wij de claim van de tegenpartij af.
  • Is de tegenpartij aansprakelijk? Dan schakelen wij de Stichting Rechtsbijstand ZLM in om de schade voor u te verhalen op de tegenpartij.
  • Komt uw schadeclaim in aanmerking voor vergoeding door het Waarborgfonds? Dan dienen wij de claim daar in.
  • Lees meer informatie over ons fraudebeleid.
  • Als het nodig is schakelen wij direct een berger of andere hulpverlener in.
  • Binnen 4 werkdagen bevestigen wij u de ontvangst van uw schademelding en hoort u of er dekking is. Belt u ons? Dan nemen wij de schadebehandeling direct met u door. Wij vertellen u of u nog een schriftelijke bevestiging ontvangt.  Wijzen wij uw claim (gedeeltelijk) af? Dan leggen wij u uit waarom.
  • Uw schadebehandelaar gaat voor u aan de slag. Hij of zij is uw vaste aanspreekpunt.
  • In veel gevallen schakelen wij een schade-expert in. Die vertelt u of hij in dienst is van ZLM of dat hij werkt voor een zelfstandig expertisebureau.
  • Bent u het niet eens met het schadebedrag dat de schade-expert vaststelt? Dan mag u een contra-expert inschakelen. Wij vergoeden de kosten van de contra-expert in ieder geval tot de kosten van onze eigen expert. Als de kosten van de contra-expert meer bedragen dan de kosten van onze eigen expert, dan vergoeden wij de hogere kosten als deze redelijk zijn.
  • Als beide schade-experts het niet met elkaar eens zijn, doet een derde deskundige een bindende uitspraak. Zowel u als wij betalen de helft van de derde deskundige. Heeft u volgens de derde deskundige gelijk? Dan vergoeden wij ook de redelijke kosten van deze deskundige. Schade-experts moeten werken volgens de Gedragscode Expertiseorganisaties. Deze vindt u op www.verzekeraars.nl
  • Wij maken het schadebedrag aan u of aan de reparateur over.
  • Bent u aansprakelijk? Dan wachten wij de claim van de tegenpartij af.
  • Is de tegenpartij aansprakelijk? Dan proberen wij de schade voor u op de tegenpartij te verhalen.
  • Komt uw schadeclaim in aanmerking voor vergoeding door het Waarborgfonds?  Dan dienen wij de claim daar in.
  • Lees meer informatie over ons fraudebeleid.
  • U ontvangt binnen 4 werkdagen een schadeformulier. Dit vult u in en stuurt u aan ons terug.
  • Uw schadebehandelaar gaat voor u aan de slag. Hij of zij is uw vaste aanspreekpunt.
  • De medisch adviseur adviseert de schadebehandelaar over de medische aspecten. Hij of zij vraagt medische informatie op en beoordeelt die informatie.
  • Uw schadebehandelaar en de medisch adviseur volgen het verloop van uw herstel.
  • Wij stellen de mate van invaliditeit vast als er in medisch opzicht geen veranderingen meer zijn. 
  • Zodra de hoogte van de schade-uitkering is vastgesteld, ontvangt u die.
  • Is de verzekeringnemer overleden? Dan ontvangt de echtgenoot, echtgenote of geregistreerde partner de schade-uitkering.
  • Wijzen wij uw claim (gedeeltelijk) af? Dan leggen wij u uit waarom.
  • Lees meer informatie over ons fraudebeleid.