Het kan een keer gebeuren dat het u niet lukt om de premie op tijd te betalen. Hieronder leest u wat er dan gebeurt. Of bekijk overzichtelijk wat er gebeurt in dit stroomschema (pdf).
Eerste herinnering
Bent u vergeten uw premie te betalen? Of lukt het u niet om de premie (op tijd) te betalen? Dan krijgt u 21 dagen na de factuurdatum een eerste betalingsherinnering. Wij vragen u de premie direct over te maken. U heeft vanaf dat moment nog 36 dagen voordat uw dekking vervalt.
Tweede herinnering
Heeft u 18 dagen na de eerste herinnering nog niet betaald? Dan ontvangt u een tweede betalingsherinnering. U heeft vanaf dat moment nog 18 dagen voordat uw dekking vervalt.
Dekking vervalt
Heeft u 18 dagen na de tweede herinnering nog niet betaald? Dan vervalt de dekking van uw verzekering(en). Bij een eventuele schade krijgt u geen vergoeding. Ook niet als u achteraf alsnog betaalt. Betaalt u toch? Dan heeft u vanaf dat moment weer dekking.
Laatste herinnering
21 dagen na de tweede herinnering ontvangt u de laatste herinnering. U moet binnen 14 dagen betalen. Anders beëindigen wij uw verzekering(en).
Niet betaald
Als u 14 dagen na de laatste herinnering de factuur niet heeft betaald, dan beëindigen wij uw verzekering(en). U bent niet meer verzekerd. Daarnaast melden wij uw kenteken van uw motorrijtuigenverzekering(en) af bij het RDW. U krijgt hierover van ons een aangetekende brief. Zolang het kenteken van een voertuig op uw naam staat, heeft u verzekeringsplicht. De RDW controleert of u nog verzekerd bent. Bent u nog wel eigenaar maar heeft u geen verzekering? Dan loopt u het risico op een boete van ongeveer € 400,-.
U bent nog wel verplicht om de premie te betalen tot het moment van beëindigen van de verzekering. U moet binnen 14 dagen betalen. Anders schakelen wij een incassobureau in. Dan moet u extra kosten betalen en wordt de rekening nog hoger.
Incassobureau
Het incassobureau zorgt ervoor dat we de premie ontvangen. Hiervoor brengt het incassobureau u daarnaast extra kosten in rekening. Ook heeft u alleen nog maar contact met het incassobureau en niet meer met ons.
Deurwaarder
Heeft u na 5 dagen de kosten voor het incassobureau én de premie nog niet betaald? Dan kan het incassobureau een deurwaarder inschakelen. De deurwaarder kan de rechter inschakelen. De rechter kan u dan dwingen om te betalen. Ook alle extra kosten moet u betalen.
Lukt het niet om de premie te betalen?
Neem dan gelijk contact met ons op. Telefonisch kan dat via 0113 - 238 860, per e-mail via financien@zlm.nl. Wij kijken dan samen met u hoe we kunnen helpen, bijvoorbeeld met een betalingsregeling.
Bent u het overzicht in uw geldzaken even kwijt? En heeft u hier zorgen over? Wij helpen u hier graag bij. ZLM werkt samen met de onafhankelijke partij Geldfit om u inzicht te geven in uw financiële situatie. Lees meer over Geldfit.