We kunnen ons goed voorstellen dat u momenteel vragen heeft over uw reis- en annuleringsverzekering vanwege het coronavirus (COVID-19). Op deze pagina hebben wij de belangrijkste vragen en antwoorden voor u op een rij gezet.
Blijf op de hoogte
Wij adviseren u het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken te volgen. Hier vindt u de meest actuele informatie en reisadviezen over de situatie in uw vakantiegebied. Op de website van Autoriteit Consument & Markt vindt u actuele informatie over uw reisrechten. Tot slot adviseren wij u contact te houden met uw touroperator of vervoersmaatschappij over eventuele wijzigingen in uw reis.
Uw annuleringsverzekering (tijdelijk of doorlopend)
Ik ben besmet met het coronavirus en moet daardoor mijn reis annuleren. Ben ik daarvoor verzekerd op de annuleringsverzekering?
Ja, u bent hiervoor verzekerd.
Binnen mijn familie (1e of 2e graad) is iemand besmet geraakt met het coronavirus. Hierdoor moet ik mijn reis annuleren. Is dit verzekerd op de annuleringsverzekering?
Ja, u bent hiervoor verzekerd.
Ik heb een reis geboekt bij verschillende (reis)organisaties of luchtvaartmaatschappij(en). Eén van die organisaties of luchtvaartmaatschappijen annuleert de overeenkomst. Zijn de kosten van deze overeenkomst verzekerd op de annuleringsverzekering?
Nee, dit is niet verzekerd. Deze organisatie zal uw geld terug moeten geven of een voucher aanbieden. Het is wel belangrijk dat u weet waarom de overeenkomst is geannuleerd. In sommige situaties vergoeden wij namelijk wel de annuleringskosten van de andere organisaties waar u geboekt heeft, als u daar niet kosteloos kunt annuleren of omboeken.
Wij vergoeden de annuleringskosten van de andere (reis)organisaties of luchtvaartmaatschappij(en) waar u geboekt heeft, als de overeenkomst geannuleerd is vanwege:
- een natuurramp;
- terrorisme;
- binnenlandse onlusten of oproer in het land van bestemming;
- stuk gaan van het geboekte vervoer waardoor de reis niet mogelijk is;
- een plotselinge, onaangekondigde staking;
- overboeking.
Ik moet thuis in quarantaine. Ik ben namelijk in contact geweest met iemand (niet familie in 1e of 2e graad) die positief getest is. Mijn vakantie kan hierdoor niet doorgaan. Is dit verzekerd?
Nee, dit is niet verzekerd. Wanneer u thuis moet blijven maar zelf niet ziek bent is er geen dekking op de annuleringsverzekering.
Ik ga op vakantie naar het buitenland. Bij aankomst moet ik in quarantaine. Daarom wil ik mijn reis annuleren. Is dit verzekerd op de annuleringsverzekering?
Nee, dit is niet verzekerd. Wij adviseren u om contact op te nemen met de reisorganisatie.
Ik ga op vakantie. Mijn reisgenoot heeft het corona virus en kan hierdoor niet op reis. Ben ik verzekerd als ik de reis wil annuleren?
Ja, bent hiervoor verzekerd wanneer u hierdoor alleen moet reizen.
Ik heb een voucher ontvangen van mijn reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij, maar wil liever mijn geld terug. Vergoedt de annuleringsverzekering dit?
Nee, dit is niet verzekerd. Ook niet als u achteraf moet bijbetalen voor uw nieuwe reis. U kunt hierover het beste contact opnemen met de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.
Ik heb een vakantieverblijf geboekt met meerdere personen uit verschillende huishoudens. Ik mag hier niet meer naar toe in verband met de aangescherpte maatregelen. Is dit verzekerd?
Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden.
Ik ga binnenkort op vakantie maar heb een vaccinatiebewijs nodig om het land binnen te komen. Ik ben niet gevaccineerd. Ben ik verzekerd?
Nee, dit is niet verzekerd op uw annuleringsverzekering.
Ik heb een reis geboekt. Voor het land van bestemming geldt op dit moment het advies om alleen noodzakelijke reizen door te laten gaan. Ben ik hiervoor verzekerd op mijn annuleringsverzekering?
Nee, dit is niet verzekerd op uw annuleringsverzekering.
Ik ga op vakantie naar het buitenland. Voor vertrek gaat het land op slot. Ben ik daarvoor verzekerd op de annuleringsverzekering?
Nee, dit is niet verzekerd. Wij adviseren u om contact op te nemen met de reisorganisatie.
Ik ga op vakantie naar het buitenland. Er zijn echter nog veel beperkende maatregelen van kracht. Daarom wil ik mijn reis annuleren. Ben ik hiervoor verzekerd op de annuleringsverzekering?
Nee, dit is niet verzekerd. Wij adviseren u om contact op te nemen met de reisorganisatie.
Reisverzekering (tijdelijk of doorlopend)
Ik ben op vakantie en ik word ziek door corona. Zijn mijn medische kosten verzekerd?
Ja, deze kosten zijn verzekerd op uw reisverzekering.
Ik ben op vakantie en krijg corona. Ik moet daardoor langer op mijn vakantiebestemming blijven of maak extra kosten. Vallen extra reis- en verblijfskosten en hulpverlening dan onder de dekking?
Ja, dit is verzekerd op uw reisverzekering.
U heeft recht op vergoeding van extra kosten voor vervoer- en verblijfskosten en telefoonkosten.
- De maximale vergoeding voor verblijfskosten is € 75,- per persoon per dag in overleg met de ANWB Alarmcentrale.
- Vergoeding van extra reiskosten in overleg met de ANWB Alarmcentrale.
- Noodzakelijke extra communicatiekosten met de ANWB Alarmcentrale.
- De maximale vergoeding voor telefoonkosten (anders dan contact met de ANWB Alarmcentrale) bedraagt € 150,- per reisgezelschap.
Ook wanneer u eventueel gerepatrieerd moet worden, zijn deze kosten verzekerd. Uiteraard moet repatriëring praktisch wel uitvoerbaar zijn.
Let op: neem altijd contact op met de ANWB alarmcentrale! U bereikt hen op +31 (0)70 - 31 45 491.
Ben ik verzekerd als ik op vakantie ga naar een land met een oranje of rood reisadvies?
Ja, u bent verzekerd.
Ik ga op vakantie. Ik moet mij vooraf en tijdens mijn vakantie verplicht laten testen. Krijg ik de kosten hiervan vergoed op mijn reisverzekering?
Nee, dit is niet verzekerd op uw reisverzekering.
Door de uitbraak van het coronavirus moet ik langer op mijn vakantiebestemming blijven dan gepland. Blijft mijn reisverzekering doorlopen in deze periode?
Ja, uw reisverzekering blijft gedurende die periode geldig.
Mijn reis is door een nieuwe uitbraak van het coronavirus geannuleerd door de reisorganisatie. Krijg ik de betaalde premie van mijn tijdelijke reisverzekering terug?
Ja, de premie van uw tijdelijke reisverzekering krijgt u terug. Voor een doorlopende reisverzekering geldt dit niet.
Wat moet ik doen als ik tijdens mijn reis dringend hulp nodig heb?
Heeft u met spoed hulp nodig? Neemt u dan contact op met de ANWB Alarmcentrale. U bereikt hen op +31 (0)70 – 31 45 491.