Op reis deze zomer

Reisverzekering

Gaat u ook bijna op vakantie? U bent niet de enige… Tijdens de zomervakantie wordt (nog meer) drukte verwacht op de luchthavens en wegen. Helaas blijft het vaak niet bij drukte alleen. We krijgen veel meldingen binnen over geannuleerde vluchten, kwijtgeraakte koffers en lange wachttijden bij pech onderweg. En ook corona speelt nog steeds een rol. Maar waar bent u nu precies voor verzekerd als er iets mis gaat? En waar moet u rekening mee houden als u op reis gaat?

Corona en uw reis

We kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft over uw reis- en annuleringsverzekering vanwege het coronavirus (COVID-19). Bijvoorbeeld als u of één van uw reisgenoten corona heeft en u daarom niet op reis kunt. We hebben de belangrijkste vragen en antwoorden voor u op een rij gezet.

Met de auto op vakantie

De auto is dit jaar een populair vervoersmiddel om mee op vakantie te gaan. Als het druk is op de weg, stijgt ook het aantal pechgevallen. Het kan bij grote drukte langer duren voordat de pechhulp ter plaatse is. De wachttijd is sowieso in veel landen al langer dan in Nederland en de garage is in landen als Frankrijk vaak tussen 12.00 en 14.00 uur dicht. Houd ook rekening met langere wachttijden voor het zoeken en ophalen van vervangend vervoer. Als er geen huurauto beschikbaar is, zal er naar alternatieven worden gezocht, zoals reizen met de trein.

Op reis met het vliegtuig

Het is extreem druk op de Nederlandse luchthavens. Bagage raakt zoek. Vluchten worden geannuleerd of zijn vertraagd. Wij adviseren u de website van de luchtvaartmaatschappij en de luchthaven in de gaten te houden. Heeft u een pakketreis geboekt? Blijf dan op de hoogte via uw reisorganisatie.

U vindt de belangrijkste vragen en antwoorden hieronder.

Veelgestelde vragen

Mijn vlucht is geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij. Ben ik hiervoor verzekerd?

Nee, dit is niet verzekerd op de reis- en annuleringsverzekering. Uw luchtvaartmaatschappij betaalt u uw ticket terug. Heeft u een pakketreis geboekt? Dan adviseren wij contact op te nemen met uw reisorganisatie. 

Mijn vlucht is geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij. Hoe zit het met de kosten voor mijn hotel of huurauto die ik zelf heb geboekt?

Is de vlucht geannuleerd vanwege het stuk gaan van het vliegtuig, een plotselinge en onaangekondigde staking of overboeking? En heeft u een annuleringsverzekering? Dan vergoeden wij de annuleringskosten van het hotel en/of huurauto als u de reis zelf samengesteld heeft. Heeft u een pakketreis geboekt? Dan adviseren wij contact op te nemen met uw reisorganisatie.

Mijn vlucht naar mijn vakantiebestemming is vertraagd. Krijg ik hiervoor een vergoeding?

Ja, als u een annuleringsverzekering heeft vergoeden wij bij overmachtssituaties een deel van uw reissom. Wij vergoeden de schade voor: 

  • 1 dag bij een vertraging van 8 tot 20 uur;
  • 2 dagen bij een vertraging van 20 tot 32 uur;
  • 3 dagen bij een vertraging van meer dan 32 uur.
Mijn vlucht is vertraagd. Daardoor mis ik een aansluitende vlucht. Ben ik hiervoor verzekerd?

Nee, dit is niet verzekerd. Alleen vertraging die u niet kon voorzien of vermijden door een stakings-, stiptheids-, protest- of solidariteitsactie is verzekerd op uw reisverzekering.

Mijn vlucht is vertraagd. Daardoor ben ik niet op tijd om mijn huurauto op te halen en maak ik extra kosten. Ben ik hiervoor verzekerd?

Nee, dit is niet verzekerd. Alleen vertraging die u niet kon voorzien of vermijden door een stakings-, stiptheids-, protest- of solidariteitsactie is verzekerd op uw reisverzekering.

Ik heb mijn vlucht gemist door de drukte op de luchthaven. Ben ik verzekerd voor de kosten van een nieuw ticket en/of extra kosten die ik op de luchthaven gemaakt heb?

Nee, dit is niet verzekerd. Alleen vertraging die u niet kon voorzien of vermijden door een stakings-, stiptheids-, protest- of solidariteitsactie is verzekerd op uw reisverzekering. 

Mijn huurauto is geannuleerd door de verhuurder. Ben ik hiervoor verzekerd?

Nee, dit valt niet onder de reis- en annuleringsverzekering. Uw verhuurder betaalt u uw autohuur terug. Heeft u een pakketreis geboekt? Dan adviseren wij u contact op te nemen met uw reisorganisatie. 

Mijn bagage is vertraagd en komt later aan op mijn bestemming. Ben ik hiervoor verzekerd?

Ja, dit is verzekerd op uw reisverzekering. Als uw bagage langer dan 24 uur vertraagd is, vergoeden wij de kosten voor vervangende kleding en toiletartikelen tot € 250,- per verzekerde. Zorg dat u de aankoopbonnetjes goed bewaart.

Ik heb extra communicatiekosten gemaakt tijdens mijn reis vanwege vertraging van het vliegtuig. Is dit verzekerd?

Ja, dit valt onder de reisverzekering. De maximumvergoeding is € 150,- per reisgezelschap. 

Ik ben op reis en ik heb dringend hulp nodig. Wat moet ik doen?

Heeft u tijdens uw reis dringend hulp nodig bij:

  • ernstige ziekte of ongeval;
  • ziekenhuisopname;
  • overlijden;
  • terugkeer wegens familieomstandigheden? 

Neem dan contact op met de ANWB Alarmcentrale, het telefoonnummer is:

+31 (0)70 - 31 45 491

Heeft uw motorrijtuig en/of aanhanger:

  • schade (zowel in Nederland als in het buitenland) of
  • een mechanisch gebrek (alleen bij allriskverzekering en uitsluitend in het buitenland)?

Neem dan voor directe hulpverlening contact op met de alarmcentrale van ZLM Verzekeringen. Het telefoonnummer is:

+31 (0)113 - 238 888