Het coronavirus en de reis- en annuleringsverzekering

We kunnen ons goed voorstellen dat u momenteel vragen heeft over uw reis- en annuleringsverzekering vanwege het coronavirus (COVID-19). Op deze pagina hebben wij de belangrijkste vragen en antwoorden voor u op een rij gezet. 

Blijf op de hoogte

Wij adviseren u het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken te volgen. Hier vindt u de meest actuele informatie en reisadviezen over de situatie in uw vakantiegebied. Op de website van Autoriteit Consument & Markt vindt u actuele informatie over uw reisrechten. Tot slot adviseren wij u contact te houden met uw touroperator of vervoersmaatschappij over eventuele wijzigingen in uw reis.
 

Uw annuleringsverzekering (tijdelijk of doorlopend)

Nee, dit is niet verzekerd. Deze organisatie zal uw geld terug moeten geven of een voucher aanbieden. Het is wel belangrijk dat u weet waarom de overeenkomst is geannuleerd. In sommige situaties vergoeden wij namelijk wel de annuleringskosten van de andere organisaties waar u geboekt heeft, als u daar niet kosteloos kunt annuleren of omboeken.
Wij vergoeden de annuleringskosten van de andere (reis)organisaties of luchtvaartmaatschappij(en) waar u geboekt heeft, als de overeenkomst geannuleerd is vanwege:

  • een natuurramp;
  • terrorisme;
  • binnenlandse onlusten of oproer in het land van bestemming;
  • stuk gaan van het geboekte vervoer waardoor de reis niet mogelijk is;
  • een plotselinge, onaangekondigde staking;
  • overboeking.

Nee, dit is niet verzekerd. Wanneer u thuis moet blijven maar zelf niet ziek bent is er geen dekking op de annuleringsverzekering.

Nee, dit is niet verzekerd. Ook niet als u achteraf moet bijbetalen voor uw nieuwe reis. U kunt hierover het beste contact opnemen met de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.
 

Nee, dit is niet verzekerd. Wij adviseren u om contact op te nemen met de reisorganisatie.

Reisverzekering (tijdelijk of doorlopend)

Ja, dit is verzekerd op uw reisverzekering.

U heeft recht op vergoeding van extra kosten voor vervoer- en verblijfskosten en telefoonkosten.

  • De maximale vergoeding voor verblijfskosten is € 75,- per persoon per dag in overleg met de ANWB Alarmcentrale.
  • Vergoeding van extra reiskosten in overleg met de ANWB Alarmcentrale.
  • Noodzakelijke extra communicatiekosten met de ANWB Alarmcentrale. 
  • De maximale vergoeding voor telefoonkosten (anders dan contact met de ANWB Alarmcentrale) bedraagt € 150,- per reisgezelschap. 

Ook wanneer u eventueel gerepatrieerd moet worden, zijn deze kosten verzekerd. Uiteraard moet repatriëring praktisch wel uitvoerbaar zijn.
Let op: neem altijd contact op met de ANWB alarmcentrale! U bereikt hen op +31 (0)70 - 31 45 491.

Ja, de premie van uw tijdelijke reisverzekering krijgt u terug. Voor een doorlopende reisverzekering geldt dit niet.

Heeft u met spoed hulp nodig? Neemt u dan contact op met de ANWB Alarmcentrale. U bereikt hen op +31 (0)70 – 31 45 491.